luni, 19 martie 2012

Intitutul Andras Peto -Ungaria


Fondator: Andras Peto
Profesor Andras Peto
Andras Peto, fondator al educaţiei conductoare, s-a născut în Ungaria. interesul lui Peto pentru tot ceea ce a afectat viaţa omenirii a fost determinat, probabil de cea ce a trait el in viata lui. Tatăl său a fost limitat la viaţă într-un scaun cu rotile din cauza bolii Parkinson, viziunea sa asupra vietii a fost influenţată, probabil, mai mult de mama sa, care a dictat o viaţă foarte structurata.
După Primul Război Mondial, Peto sa mutat la Viena pentru a studia medicina, care la acea vreme a fost centru european pentru intelectuali. El a câştigat prima sa experienţă profesională în diverse spitale din Austria. Mai târziu, el a devenit şeful la mai multe clinici din Austria şi institute de sănătate. Cu toate acestea, niciodată Peto nu accepta bani de la pacienţii săi, se finanţa de la el însuşi prin intermediul diferitelor întreprinderi. De exemplu, el a produs un ziar şi a trăit din veniturile de publicitate.
În 1938, Peto a revenit la Budapesta, unde s-a refugiat în subsolul unei case deţinute de un prieten. Aici a petrecut majoritatea timpului cu persoane bolnave muncind cu ele facand diverse lucruri cu aceste persoane aplicand o noua terapie. Aceste persoane aveau paralizie cerebrala.
Studiile sale, experienţa şi interesul lui fata de copilul bolnav , noua sa orientare s-a dovedit a fi un foarte mare succes. În 1945, după sfârşitul războiului în Europa, el a început să lucreze cu copii cu handicap motor într-un sistem nou, care a fost organizarea şi punerea în aplicare a educaţiei conductive. El s-a concentrat pe formarea personalului pentru a lucra cu copiii cu paralizie cerebrală, care în cele din urmă a condus la dezvoltarea şi organizarea de calificare pentru “conductori”.
A trebuit să dovedească că există profesionişti prin care sa gaseasca modalitatea de a educa o persoană cu handicap motor, astfel permiţându-le să găsească strategii prin care sa se gaseasca calea spre reabilitare, dacă nu singur, cu ajutorul educaţiei conductive. El a descoperit diferite moduri de lucru pentru a crea şi a elabora un sistem care sa asigure abordarea de a nu se multumi numa cu supravieţuirea, ci la extindere şi dezvoltare.
În cele din urmă, în 1950-1951, Peto a fondat primul său centru cu 80 de locuri. Acest lucru a fost numit “Institutul pentru depreciate Motor”. În anii şaizeci, Institutul de Stat a fost transferat de la Ministerul Sănătăţii la Ministerul Educaţiei. În plus, primii paşi erau în curs de a crea instruire formală şi o tranziţie de la “manipulare” la “conductori”.
În 1967, după o lungă perioadă de suferinta, Peto a murit. Dr. Mari Hari, colegii săi şi studenţii continuat munca lui. În 1984 “Peto” Institutul a fost fondat în Hills Buda din Budapesta.
Ipoteza principala al Educaţiei Conductive
(Dr. Mari Hari 1991)
Principalele obiective ale Conductiv Educaţie sunt:
*



Pentru a configura un stil de viata activ.
*
Pentru a dezvolta funcţiile cognitive.
*
Pentru a oferi un program complex, dar unificat de învăţământ.
*
Pentru a invata procesul de intenţiere.
*
Pentru a ajuta copiii cu dizabilităţi să înveţe să meargă la şcoală , sa se duca la locul de muncă. (Desigur ca nu se poate realiza in totdeauna acest lucru!)
* Pentru a oferi un program care, în unele cazuri poate fi construit în cadrul şcolilor speciale şi obişnuite.
Ce este educaţia Conductiva?
* Educaţia Conductiva este un sistem de învăţare dezvoltat de medicul maghiar Andras Peto profesor în Budapesta, Ungaria.
* Educatia Conductiva a fost elaborata iniţial pentru nevoile copiilor cu paralizie cerebrală.
Educaţia Conductiva în mare masura este un sistem unificat de reabilitare pentru persoanele cu tulburări neurologice, cum ar fi paralizia cerebrala, scleroze, boala Parkinson şi cei care au suferit accidente vasculare cerebrale sau leziuni la cap.
* Educaţia Conductiva este un sistem de sine stătător. Acesta nu este un compozit sau amalgam. Este un sistem de învăţare, care a fost dezvoltat cu grupuri de persoane cu tulburări motorii.
* Educaţia conductiva este un proces de învăţare nu, un tratament sau terapie
* Educaţie Conductiva este un parteneriat între educator (dirijor) şi a cursanţilor pentru a crea condiţii pentru învăţare.
* Educaţia Conductiva este o zi din viata care consta intr-un proces continuu de învăţare.
* Educaţia Conductiva abordează probleme de circulaţie cum ar fi probleme de învăţare.
* Educaţia Conductiva poate fi direcţionata către toate grupele de vârstă.
* Educaţia Conductiva pentru copii ar trebui să înceapă cât mai curând posibil. Multe centre au grupuri de mamă şi copil.
* Educaţie Conductiva implică tot ceea ce poate fi aşteptat de la un grup de copii cu varste relevante.
* Educaţia Conductiva învaţă copiii şi adulţii sa creada ca poate realiza ceea ce ei isi doresc şi motivaţia de a găsi propria cale de a face acel lucru.
* Educaţia Conductiva permite copilului să lucreze într-un mod integrat cu alte persoane cu probleme similare, dar de multe ori diferite.
* Educaţia Conductiva îmbrăţişează învăţarea şi dezvoltarea mişcarilor, vorbirea şi capacitatea mentală simultan, nu separat sau consecutiv.
* Educatia Conductiva de învăţământ se bazează pe teoria că copilul cu handicap motor dezvoltă şi învaţă în acelaşi mod ca şi colegii lor.
*Educatia Conductiva nu este un leac miraculos. Este nevoie de un efort concentrat pe o perioadă de timp pentru a permite participanţilor să atingă obiectivele recunoscute si regizate de analiza sarcinilor.
* Educaţia Conductiva este un concept pozitiv, care caută modalităţi în care individul sa poata dezvolta mişcarea. Ea nu are o abordare negativa, in cazul în care exista situatii complicate, echipamentele sunt folosite pentru a facilita controlul motorului si stabilitatea.
* Educaţiva Conductiva foloseste doar mobiliere simple bine concepute si echipamentede de calitate bună.
* Educaţie Conductiva e raspandita în toate ţările din jurul lumii.
* Educaţia Conductiva are cinci elemente principale pentru a facilita procesul.
Care sunt scopurile educaţiei Conductive
1. Pentru a învăţa stilul de viaţă normală
2. Pentru a construi o metodă diferită de funcţionare
3. Pentru a încuraja dezvoltarea personalităţii
Un obiectiv principal este de a se preda un mod normal de viaţă. Programul cuprinde toate activităţile zilnice normale bazate pe ritmul normal de rutina de zi şi normală a vieţii. Integrarea este posibilă numai atunci când există ordine în viaţa persoanei disfunctionale. Această integrare este posibilă numai printr-un program care include un calendar normal şi un conţinut normal.
Aceasta este o filosofie de învăţământ, care nu permite individului să devină inactiv, negativ sau neimplicat într-un stil de viaţă normal. In aceasta filosofile nu este vorba despre exerciţii funcţionale. Există neînţelegeri frecvente despre definiţia – PROGRAM. Programul conţine toate elementele variate, care, împreună, să contribuie la ceea ce am inteles “viaţă normală”. Activităţilor funcţionale încorporate în cadrul unui program normal nu sunt obiective specifice, în dreptul lor. Ele sunt mijloace, vehicole prin care se mentine fluxul, ritmul şi scopul de a trece la educatie si independenta.
Al doilea obiectiv presupune dezvoltarea personalităţii. Personalitatea este de o importanţă capitală în cazul în care obiectivul este de a schimba un individ pasiv într-unul care este activ. Pentru a influenta personalitate trebuie studiat îndeaproape gradul unui individ de activitate, abilităţile sale de rezolvare a problemelor, functiile funcţionale de comunicare si de comportament, şi strategiile educaţionale. În acelaşi timp avem de formulat soluţii la problemele specifice care sunt observate, în scopul de a facilita acelei persoane succesul progresului şi o anumita experienţă.
Abordare este aceeaşi pentru toată lumea iniţial în măsura în care toate aspectele sunt respectate. Cu toate acestea, obiective pot fi şi diferite, precum şi strategiile menite să atingă obiectivele şi să rezolve problemele.
Pentru a intelege functia orto-functionare este nevoie:
a) Un interesant, adecvat mediului educaţional
b) Variaţia
c) securitate emoţională
d) o atmosferă pozitivă
e) program plin de viaţă jucăuş
f) Un grup bine condus de dirijorul calificat
g) experienţa de succes
h) Oportunităţi pentru expresia individuală şi creativitate
i) Motivatie
j) Experienţe de datorie, în valoarea de sine, responsabilitate.
Pentru a indeplini mijloacele orto-funcţionale, care în ciuda unor probleme fundamentale, un individ este sprijinit de strategii speciale prin care el se poate confrunta cu ele in orice moment al vietii lui şi sa găeasca soluţia, care îi va permite să urmeze un stil de viaţă normal. În acest sens el va deveni: o personalitate bine ajustata, o forţă, poate fi o persoana care are minte proprie, o persoana sociala acceptabila, o contribuţie pentru societate, conştient de nevoile altora, o persoana activă şi conştientă.
Al treilea obiectiv este de a reconstrui funcţionarea, care necesita o strategie de organizare diferita. Acest lucru va fi traseul orto-funcţional, adică metoda care este adaptata la cerinţele individului şi trebuie să fie învăţata şi practicata. Metoda nu este pre-hirotonit, se ajunge la aceasta prin descoperire prin eforturi individuale, personale, educaţionale, economice, funcţionale şi de succes. Metoda personala nu este o secvenţă de exercitii care se aplica repetitiv. Este o strategie personală dezvoltat printr-un proces educativ de descoperire într-un mediu adecvat motivant.
Elemente de Educaţie Conductiva
Cinci elemente importante sunt necesare în scopul de a facilita procesul de învăţământ conductoare:
1.
Conductor
2.
Programul
3.
Sarcina / Seria
4.
Intenţia / ritmic / Intenţie
5.
Grupul de pacienti
1: Dirijor
Dirijorul este un profesionist, care oferă programul.
*
Au studii intensive patru ani la Universitatea “hands on” de formare profesională
*
Dirijorul este responsabil pentru evaluare iniţială, organizarea si livrarea programului
*
Dirijorul creează situaţii care să încurajeze învăţarea şi rezolvarea problemelor
*
Dirijorul observa performanţa fiecărei persoane “şi modifică programul şi calendarul în funcţie de nevoile acestora
*
Dirijorul se concentreaza asupra atitudinei pentru a se asigura că persoana îndeplineşte cu succes şi simte efortul pentru a atinge scopul final
*
Dirijorul da orientări clare de sprijin şi un sentiment de direcţie
2: Programul
Acest lucru este adesea descris ca fiind complex, dar poate fi considerat un program planificat de învăţare.
*
Este o zi planificata, o zi de învăţare şi practicare
*
Fiecare program de zi începe cu starea de veghe şi se termină cu starea de somn
*
Pentru multi acest lucru include ieşiri din pat, a merge la toaletă, spălare şi micul dejun
*
Acesta include toate activităţile incluse în rutina de zi cu zi
*
Pentru copiii de şcoală se îmbrăţişează lecţii academice, joc cu colegii, manancatul, toaleta, etc
*
Pentru adulţi se poate include rutină plina de viaţă, de muncă, hobby-uri şi interese etc
3:
Sarcina / Seria
Seria / sarcină este baza sesiunii de lucru, care pregăteşte copiii pentru funcţia.
*
Sarcinile sunt predate, învăţate, practicate, generalizate şi utilizate
*
Sarcinile sunt împărţite în elemente cu obiective adecvate
*
Fiecare membru al lucrărilor “grupului” are o tema anume ce are ca scop finalizarea cu succes a sarcinii
*
Sarcinile sunt o parte structurată a programului de zi cu zi
*
Sarcinile sunt instrumente de predare, nu un set de exerciţii
*
Sarcinile sunt dezvoltate pentru a satisface nevoile individuale
*
Sarcinile sunt cele mai eficiente atunci când sunt efectuate într-un grup
*
Sarcinile sunt prezentate într-un mod care permite individului sa reuşeasca, în acelaşi timp sa învete o nouă abilitate sau consolidarea unei achiziţioneri recente
*
Succesul este individual
4: Intenţia / Intenţia ritmice
Este metoda prin care un copil foloseste un discurs sau vorbirea interioară de a exprima o intenţie şi este urmata de o mişcare, care se desfăşoară ritmic.
*
Se utilizeaza limbai pentru a planifica, a imagina, a intenţiona şi a pune în aplicare o mişcare
*
Utilizarea exprimarii sau vorbirii interioare in scopul de a exprima o intentie
*
Acesta facilitează activitatea motorie
*
Acesta reglementează actul motor
*
Intentia atrage atenţia cu privire la libera miscare
Şi într-o etapă urmatoare …
*
Intentia controlează viteza şi ritmul de mişcare
*
Intentia controlează limba de circulaţie
Limba, Circulatia si Functia
*
Se dezvolta împreună – sunt predate împreună – sunt învăţate împreună -
5: Grupul
Unitatea de bază în care participanţii pot fi potriviti pentru abilitatea miscarilor lor şi potrivirea vârstelor.
*
Participanţii nu invata numai de la conductor, dar de la colegii lor
*
Participanţii sunt încurajatI să devina ambiţiosi pentru a reuşi
*
Grupul socializează copilul pentru a evita orientarea spre adult
*
Grupul încurajează fiecare persoana in parte să aştepte pentru atenţie sau invers pentru a cere ajutor
*
Membrii grupului sunt conştienţi şi respecta alti copii in rezolvarea problemelor similare
*
Membrii grupului ştiu progresele atunci când problema este rezolvată imediat
*
Copiilor li se acordă şansa de a fi responsabili pentru ei înşişi
*
Lăudând un copil încurajează altul.


Instittul Peto Andras ce are ca obiect educatia conductiva adica ajutor spre autonomiA personala deplina/independenta.
Adresa: Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézete 1125 Budapest XII., Kútvölgyi út 6. Levélcím: Pf. 683, 1539 Budapest Telefon: (361) 224-15-00, Telefax: (361) 355-66-49 e-mail: ce@peto.hu, Education.Conductive@peto.hu, www.peto.hu
Tarife: 2 ore de tratament costa 27 de euro
4 ore de tratament costa 48 de euro
7 ore de tratament costa 78 de euro
Mai trebuie adaugat cazarea si mancarea. La vila lor costa dormitul pe zi 47 de euro fara mancare. In acest pret include si transportul la spital si inapoi,
La particular cazarea e 25 de euro pe noapte.
Se ia legatura cu spotalul printr-o scrisoare scrisa in engleza, germana sau maghiara in care trebuie povestit cum e bolnavul si atasat trebuie puse acte de la dr neurolog, poze in diferite pozitii, iesiri din spitale etc.
Acolo se face doar gimnastica educativa, te invata sa devii independent fata de cei din jur. Asta se poate observa si la filmuletele puse de mine mai jos si la descrierea metodei conductive-education prezentata tot pe blog.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu