joi, 22 martie 2012

AUTISMUL INFANTIL



DEFINITIE Autismul nu este o boala. Tot mai mult se utilizeaza azi conceptul de ,,spectru autist", care si-a dovedit utilitatea clinica(simtome usoare/ severe in aceeasi categorie diagnosticata.). Acest termen- umbrela reuneste multe boli diferite, descrise de un fenotip comportamental foarte amplu, reflectand o cale finala comuna de neurodezvoltare atipica. Clasic, conform taxonomiei recunoscute la nivel international, sub aceasta umbrela a spectrului autist vom intalni: autismul infantil (Kannerian), sindromul Asperger, tulburarea dezintegrativa a copilariei (sindromul Heller), sindromul Rett si autismul atipic ( avand corespondent in DSM lV ca PDD-NOS- tulburare pervaziva de dezvoltare, fara alta specificatie). Frecventa Are o frecventa mai mare de 4 ori la baieti decat la fete. Semne clinice majore La nastere, copilul este aparent normal, fara anomalii fizice sau neurologice. Debutul acestei tulburari se instaleaza inaintea varstei de 2-3 ani, dar se poate depista chiar in primul an de viata. Daca debutul autismului este precoce in primul an de viata, se remarca: - lipsa miscarilor anticipatorii atunci cand sunt luati in brate; -lipsa zambetului ca raspuns la zambetul mamei; -apatia si dezinteresul pentru ceea ce-i inconjoara; -nu-si orienteaza atentia catre stimulii sociali; -nu intra intr-o rutina de comunicare cu ceilalti; Alte semne caracteristice copiilor cu autism: La nivelul interactiunii sociale si al relatiilor interpersonale: -incapacitatea de a stabili relatii de prietenie cu copiii de aceiasi varsta; -copilul nu raspunde cand este strigat pe nume; -lipsa interesului in a impartasi bucuria, reocuparile sau realizarile cu alte persoane; -lipsa empatiei, persoanelor cu autism pot avea dificultati in intelegerea sentimentelor altor persoane, cum ar fi durerea sau tristetea; -problemele semnificative in dezvoltarea abilitatilor de comunicare nonverbala, cum ar fi privirea ochi-in-ochi, expresii faciale si posturi ale corpului. La nivelul comunicarii verbale si nonverbale: -intarziere in vorbire sau lipsa acesteia; -probleme in initierea unei conversatii; -limbaj stereotipi si folosirea repetativa a unor cuvinte, ecolalia. Interes diminuat in diverse activitati sau in joc: - o atentie neobisnuita asupra jucariilor, copiii mai mici cu autism se concentreaza adesea pe anumite parti ale jucariilor; - preocuparea fata de anumite subiecte; -nevoie de uniformitate/simetrie si de rutina; - comportament stereotip. Interventii - Logopedie; -Terapie cognitiv comportamentala: ABA (Applied Behavior Analysis)- Analiza Comportamentala Aplicata; -Terapie ocupationala; - Kinetoterapie; - PECS ( Picture Exchange Communication System)- Sistem de comunicare prin schimb de pictograme; - TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication Handicapped Children) - Tratamentul si Educarea Copiilor cu Autism si alte Tulburari de Comunicare Asemanatoare. Pentru mai multe informatii puteti lua legatura cu Centrul de informare pentru Boli Genetice Rare, infintat de Asociatia Prader Willi din Romania, www.apwromania.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu