DEFINITIE Autismul nu este o boala. Tot mai mult se
utilizeaza azi conceptul de ,,spectru autist", care si-a dovedit
utilitatea clinica(simtome usoare/ severe in aceeasi categorie diagnosticata.).
Acest termen- umbrela reuneste multe boli diferite, descrise de un fenotip
comportamental foarte amplu, reflectand o cale finala comuna de neurodezvoltare
atipica. Clasic, conform taxonomiei recunoscute la nivel international, sub
aceasta umbrela a spectrului autist vom intalni: autismul infantil (Kannerian),
sindromul Asperger, tulburarea dezintegrativa a copilariei (sindromul Heller),
sindromul Rett si autismul atipic ( avand corespondent in DSM lV ca PDD-NOS-
tulburare pervaziva de dezvoltare, fara alta specificatie). Frecventa Are o
frecventa mai mare de 4 ori la baieti decat la fete. Semne clinice majore La
nastere, copilul este aparent normal, fara anomalii fizice sau neurologice.
Debutul acestei tulburari se instaleaza inaintea varstei de 2-3 ani, dar se
poate depista chiar in primul an de viata. Daca debutul autismului este precoce
in primul an de viata, se remarca: - lipsa miscarilor anticipatorii atunci cand
sunt luati in brate; -lipsa zambetului ca raspuns la zambetul mamei; -apatia si
dezinteresul pentru ceea ce-i inconjoara; -nu-si orienteaza atentia catre stimulii
sociali; -nu intra intr-o rutina de comunicare cu ceilalti; Alte semne
caracteristice copiilor cu autism: La nivelul interactiunii sociale si al
relatiilor interpersonale: -incapacitatea de a stabili relatii de prietenie cu
copiii de aceiasi varsta; -copilul nu raspunde cand este strigat pe nume;
-lipsa interesului in a impartasi bucuria, reocuparile sau realizarile cu alte
persoane; -lipsa empatiei, persoanelor cu autism pot avea dificultati in
intelegerea sentimentelor altor persoane, cum ar fi durerea sau tristetea;
-problemele semnificative in dezvoltarea abilitatilor de comunicare nonverbala,
cum ar fi privirea ochi-in-ochi, expresii faciale si posturi ale corpului. La
nivelul comunicarii verbale si nonverbale: -intarziere in vorbire sau lipsa
acesteia; -probleme in initierea unei conversatii; -limbaj stereotipi si
folosirea repetativa a unor cuvinte, ecolalia. Interes diminuat in diverse
activitati sau in joc: - o atentie neobisnuita asupra jucariilor, copiii mai
mici cu autism se concentreaza adesea pe anumite parti ale jucariilor; -
preocuparea fata de anumite subiecte; -nevoie de uniformitate/simetrie si de
rutina; - comportament stereotip. Interventii - Logopedie; -Terapie cognitiv
comportamentala: ABA (Applied Behavior Analysis)- Analiza Comportamentala
Aplicata; -Terapie ocupationala; - Kinetoterapie; - PECS ( Picture Exchange
Communication System)- Sistem de comunicare prin schimb de pictograme; - TEACCH
(Treatment and Education of Autistic and related Communication Handicapped
Children) - Tratamentul si Educarea Copiilor cu Autism si alte Tulburari de
Comunicare Asemanatoare. Pentru mai multe informatii puteti lua legatura cu
Centrul de informare pentru Boli Genetice Rare, infintat de Asociatia Prader
Willi din Romania, www.apwromania.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu